Tuesday 5 June 2012

Træk og slip

Hvor man dog bliver hængende i gamle vaner, også rent sprogligt. Jeg greb forleden mig selv i at sige, at jeg havde trukket efter mig – på toilettet altså. Men det er da, jeg ved ikke hvor mange år siden, at jeg har skyllet efter mig ved at trække i en snor. I dag trykker man som regel på et eller andet – en knap eller hvad nu man kalder sådan en dims. Det med at trække stammer fra tiden med ”træk og slip”. For dem der ikke kan huske det var ”træk og slip” et toilet med udskylning ved hjælp af et træk i en snor, der førte op til en cisterne, der hang langt oppe på væggen. I dag er ”træk og slip” noget man gør på en computerskærm med musen. Man klikker med musen på et eller andet, som man så trækker et andet sted hen, hvor det bliver siddende, når man slipper med musen - ”drag and drop” som man siger på engelsk (også kendt som "click and drag"). På et moderne toilet ”skyller” man derimod efter sig.

Heldigvis ved jeg, at jeg ikke er den eneste, der mener, at man bør ”trække efter sig”. Udtrykket er kommet til at sidde så fast i sproget, at det er svært at skylle væk (eller at slippe af med), omend der vel er flere og flere, der mener, at man bør ”skylle efter sig” - eller hvad? Nå ja, der hvor processen styres af en fotocelle eller en anden form for sensor, kan man vel nøjes med at ”vaske sine hænder”.

No comments:

Post a Comment